Система виховної роботи в КЗ КМР "Кагарлицький ліцей № 2 ім. В. П. Дашенка"

Виховання - важлива справа,

ним вирішується доля людини.

Система виховної роботи закладу заснована на ідеї педагогіки життєтворчості, сприяє становленню і розвитку особистості школяра, створенню ситуації успіху та самореалізації дитини. У закладі створено громадсько-освітній простір виховання дітей: виховання в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, що дає суспільству модель ціннісних відносин.

Основними принципами виховання є:

- гуманістичний принцип, що полягає у визнанні людини найвищою цінністю, розумінні дитини, доброзичливому ставленні до неї, довірі, прийнятті дитини такою, якою вона є, зміні її поведінки через позитив;

- індивідуальний принцип утверджує унікальність і неповторність кожної дитини, визначає її інтереси, потреби у житті;

- альтруїстичний принцип виявляється у безкорисливій любові і турботі про іншу людину;

- принцип неперервності, який характеризує процес виховання як такий, що триває протягом усього життя людини;

- принцип цілісності за яким консолідує зусилля усіх суб’єктів виховання в одну систему;

- принцип наступності, що забезпечує передачу із покоління в покоління досвіду засвоєння гуманістичних цінностей, які є базисом виховання і розвитку дитячої особистості;

- принцип культуровідповідності за яким здійснюється виховання гуманістичних цінностей відповідно до культурних умов суспільства;

- принцип природовідповідності, тобто виховання дітей з урахуванням їх індивідуальних особливостей, темпераменту, якостей, нахилів, здібностей, вікових особливостей, природних умов, соціального оточення, народних традицій тощо;

- принцип педагогічної компетентності, що полягає у доцільному використанні педагогічних форм, методів, доборів змісту, педагогічній тактовності;

- принцип стимулювання визначається вірою у сили і здібності дитини, її здатність досягти високих результатів, заохочення до самоорганізації, самовиховання і самовдосконалення;

- принцип життєвої творчої самодіяльності передбачає становлення особистості учня як творця свого життя, який здатен приймати особисті рішення, і нести за них відповідальність, повноцінно жити й активно діяти, постійно самовдосконалюватися, адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни;

- принцип оздоровчої спрямованості визначає здоров’язбережувальні компетентності як основи формування в учнів закладів освіти відповідального ставлення до власного здоров’я;

- соціально-педагогічне партнерство як оптимізація спільної діяльності на основі діалогової взаємодії і узгодженої співпраці між різними соціальними інститутами у соціальному захисті, супроводі, соціально-педагогічній підтримці вразливих категорій сімей та дітей, інших цільових груп; координація дій педагогічних, виробничих колективів, сім’ї, громадськості з питань навчання і виховання дітей, підтримки формальної, неформальної та інформальної видів освіти, а також різних форм освіти: інституційної (очна, заочна, дистанційна, мережева) та індивідуальної (екстернатна, сімейна, педагогічний патронаж, на робочому місці);

- міжсекторальна взаємодія розкривається як регулярні спільні заходи організацій громадянського суспільства і владних структур у побудові загальнонаціональної системи виховання, реагуванні на глобалізаційні виклики, подоланні складних соціально-педагогічних явищ; як спільне здійснення соціально важливих програм; підтримка кращих соціально-педагогічних ініціатив; як участь громадськості у формуванні та реалізації державної сімейної та молодіжної політики.

Заклад освіти XXI століття – це відкрита освітня система, спрямована на розвиток, навчання і виховання дитини як успішного суб’єкта особистісного життя, відповідального патріота, громадянина і компетентного професіонала.

Сучасна стратегія спонукає педагогічний колектив нашого закладу освіти до активного пошуку концепцій, програм, модулів, технологій, які б могли оптимально задовольнити потреби і вимоги суспільства щодо виконання закладом основної місії – забезпечення благополуччя дитини через створення безпечного середовища для її фізичного, духовного, морального здоров’я.

Наш ліцей – це:

  • дитиноцентричний заклад освіти, де кожен здобувач освіти розвивається і натхненно навчається для життя;
  • сучасний простір, що об’єднує однодумців (здобувачів освіти, батьків, учителів) та надихає вдосконалювати себе і світ;
  • місце, де зростають успішні здобувачі освіти – майбутні лідери, архітектори позитивних змін з великим українським серцем;
  • територія довіри та можливостей для постійного розвитку здобувачів освіти, батьків, учителів;
  • ефективні вчителі-новатори, що володіють сучасними методами виховання та втілюють прогресивні ідеї сьогодення.

Виховний процес в умовах воєнного часу – це виклик для закладу освіти, учителів, здобувачів освіти та їх батьків. Тому перед кожним педагогом постало чимало складних і важливих питань: як працювати в умовах військового стану, на чому закцентувати акценти?

Війна внесла корективи в усі сфери життя, освіта не стала винятком.

В умовах цих викликів виховна робота набуває іншого змістового наповнення, потребує інших підходів до виховання та формування особистості, посилення певних змістово-смислових напрямків, має відповідати основним засадам державної політики у сфері української національної та громадянської ідентичності, стає складовою забезпечення національної безпеки України.

Найбільш актуальними та затребуваними залишаються знання щодо формування навичок безпечної поведінки та зміцнення і збереження життя і здоров'я. Військові дії на території України, мінна загроза, ракетні удари – це реальна небезпека для нашого життя.

Воєнне сьогодення та повоєнне завтра вимагає від педагогічних колективів чіткої злагодженої співпраці в основному напрямку. В ліцеї створені належні умови для розвитку та навчання здобувачів освіти, паралельно забезпечивши безпечне середовище для всіх учасників освітнього процесу. Завдання, що їх мають реалізувати в кожному закладі освіти, чітко означені в плані заходів із реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі до 2024 року (Указ Президента України від 25.05.2020 №195/2020, Розпорядження Кабінету міністрів України від 24.02.2023 №174-р). Зокрема, у Національній стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі до 2024 року зазначено, що «…Учні та педагогічні працівники потребують такого стану освітнього середовища, в якому вони відчуватимуть фізичну, психологічну, інформаційну та соціальну безпеку, комфорт і благополуччя. Згідно зі Статтею 57-1 Закону України від 15.03.2022 № 2126-ІX «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану», за рішенням педагогічної ради організація освітнього процесу в закладі освіти відбувається у змішаній формі. Важливим документом у сфері виховання культури безпеки учнів є Концепція безпеки закладів освіти, схвалена розпорядженням КМУ від 07 квітня 2023 року № 301-р, у якій зафіксовано, що формування компетентностей безпеки в учасників освітнього процесу можливо забезпечити шляхом організації системного навчання учасників освітнього процесу дій в умовах надзвичайних ситуацій.

Одним з пріоритетних напрямків виховної діяльності нашого закладу освіти є і залишається національно-патріотичне виховання. Робота планується відповідно положень Концепції національно-патріотичного виховання молоді на 2022-2025 роки. Наскрізними лініями в освітньому процесі залишається волонтерська діяльність.

Під час моніторингу стану національно-патріотичного виховання встановлено, що формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, виховання патріотичних почуттів, правосвідомості педагогічним колективом здійснюється наскрізно - через освітній процес, позакласну виховну діяльність, діяльність органів учнівського самоврядування, план роботи педагога-організатора, плани класних керівників, методичної комісії класних керівників. Педагоги ознайомлені з методами національно-патріотичного виховання на уроках: протидія дезінформації, спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму; розвиток духовності і моральності у суспільстві, утвердження традиційних сімейних цінностей, виховання поваги до Конституції України, законів України, державної символіки, виховання культури особистості. Уже в молодших класах здобувачі освіти усвідомлюють такі поняття, як «Батьківщина», «подвиг», «патріот», вчаться шанувати землю батьків, вивчають свій родовід. У старших класах патріотичне виховання спрямовується на пізнавально-інтелектуальну діяльність здобувачів освіти. І здійснюється воно під час вивчення навчальних предметів, зокрема «Правознавства», «Історії України», «Української мови та літератури», «Захисту України» та під час позакласних виховних заходів. Патріотичне виховання наскрізно пронизує весь освітній процес, органічно поєднує національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання.

Впродовж навчального року підтримувався зв’язок з захисниками: діти виготовляли обереги для захисників, постійно проводили акції «Дякуємо вам, захисники», писали побажання і слова підтримки військовим та відправляли на передові позиції, де воюють наші земляки. Передавали дитячі малюнки, обереги, сувеніри, засоби гігієни, смаколики, шкарпетки, грілки, окопні свічки і т.д.

Відповідно до Указу президента України від 18.05.2019 «Про стратегію національно – патріотичного виховання, з метою виховання в учнівської молоді патріотизму, любові до України, національної гідності та вшанування героїв – захисників незалежної та суверенної держави, підтримки юних патріотів, джур, які вивчають історію та традиції свого краю, курінь

ім. Г. Куприкова нашого закладу освіти, до якого входять три рої різних вікових груп, є активними учасниками Всеукраїнської дитячо – юнацької військово – патріотичної гри «Сокіл» («Джура).

З метою цифрового розвитку та підвищення рівня обізнаності у сфері кібербезпеки учасників освітнього процесу та підвищення рівня медіграмотності учасників освітнього процесу, формування вміння визначити ризики інформаційного простору під час війни в ліцеї було проведено тиждень медійної та інформаційної грамотності (жовтень).

В річному плані закладу освіти відображені заходи, які направлені на формування здоров'язберігаючої поведінки в здобувачів освіти, активізацію профілактичної роботи з дітьми та підлітками. Базовими принципами формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя дітей та молоді були принципи науковості і доступності знань, системності і наскрізності, безперервності, відкритості, превентизму, гуманізму та цілеспрямованості.

З метою створення безпечного освітнього середовища значна частка виховної роботи протягом 2023/2024 навчального року була направлена на запобігання булінгу, кібербулінгу, насильства, упередженості, формування в здобувачів освіти толерантності, орієнтирів здорового способу життя, інформаційної грамотності, безпеці дітей в Інтернеті, гендерної поваги тощо. Проводилися заходи з профілактики шкідливих звичок, насильства, протидії булінгу, правил безпечної поведінки та попередження протиправної поведінки. Про що відображено у відповідних наказах.

Для формування екологічної компетентності та ціннісного ставлення до природи, з урахуванням катастрофічної екологічної ситуації в Україні з ліцеїстами постійно проводяться екологічні акції «Зростаємо разом», «Чисте довкілля», Дерево герою», «Годівничка», тощо. Вихованці ліцею є постійними учасниками природоохоронних конкурсів. З метою виховання гуманного ставлення до тварин в закладі освіти проведено ряд заходів до Всесвітнього дня захисту тварин урок доброти «Щаслива лапа», фотокалейдоскоп «Чотирилапий друг», екологічний всеобуч «Адаптація тварин в умовах війни». До Всесвітнього дня домашніх тварин наші ліцеїсти взяли участь у милому челенджі «Лапка підтримки».

Своєчасна профорієнтаційна робота під час освітнього процесу сприяє професійній самоідентифікації здобувачів освіти, здійсненню самостійного та усвідомленого вибору майбутньої професії з урахуванням уподобань, здібностей, індивідуальних особливостей та запиту ринку праці задля безперешкодного інтегрування в майбутню професію. Задля реалізації ефективної профорієнтаційної роботи в ліцеї створено профорієнтаційне освітнє середовище, яке відповідає сучасним підходам, зокрема при проведенні профорієнтаційних заходів педагоги ліцею враховують вікові особливості розвитку здобувачів освіти, психофізіологічні особливості та потреби дітей, потенціал їх розвитку, напрями та умови, в яких цей розвиток буде найбільш ефективним та прийнятним для кожної дитини.

На виконання річного плану роботи закладу освіти з метою моніторингу формування в учасників освітнього процесу закладу освіти культури піклування про ментальне здоров'я адміністрацією закладу освіти проведено аналіз реалізації Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» в ліцеї протягом 2023 року . При проведенні заходів щодо важливості збереження ментального здоров’я протягом року практичним психологом та класними керівниками були використані матеріали Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як? та оздоровчі технології терапевтичного спрямування: арттерапія, ігрова терапія, музична терапія, кольоротерапія, казкотерапія, що сприяє запобіганню перевтоми, гіподинамії та інших дезадаптаційних станів. Під час уроків педагоги ліцею використовують хвилинки психологічного розвантаження та релаксації адже від життєрадісності, бадьорості здобувачів освіти залежить їх духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили.

Слід відзначити, що провідну функцію у підтримці позитивного емоційного стану здобувачів освіти відіграє гармонійний психологічний стан самого вчителя, зокрема, його психологічне здоров’я, адже стан психологічного спокою та гідний приклад моральної, врівноваженої, доброзичливої поведінки вчителя мають значний підсвідомий вплив на формування світосприйняття учнів. Тому, одним із важливих завдань адміністрації нашого закладу освіти, є пошук можливостей для психологічної підтримки вчителів та забезпечення проходження ними психологічних тренінгів.

З метою формування в здобувачів освіти навичок самопізнання, самовизначення, самореалізації, активної життєвої позиції, адекватної оцінки своїх здібностей і можливостей, світогляду, розвитку організаторських здібностей і творчої самодіяльності, підвищення рівня самоорганізації ліцеїстів в закладі освіти була організована робота учнівського самоврядування ЛЛІВД ( лідери ліцею імені Василя Дашенка)

Важливою передумовою ефективної виховної роботи закладу освіти є взаємодія між сім’єю та закладом освіти, що передбачає належний рівень педагогічної культури батьків, та інституційна мотивація вчителя до організації спільної виховної роботи з дітьми. Процес взаємодії закладу освіти із сім’єю буде активним і успішним за умови, якщо батьки відчуватимуть глибоку зацікавленість у вихованні дитини, а вчителі зможуть взаємодіяти з ними. Однією зі складових формули Нової української школи є педагогіка партнерства. В основі її – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнями й батьками, об’єднаними спільною метою та прагненнями, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат. З метою виконання річного плану роботи закладу освіти в 2023/2024 н.р. педагогічний колектив продовжував працював над реалізацією системної роботи в напрямку взаємодії закладу освіти, сім’ї та громадськості, розвитку співпраці батьківської громадськості, педагогічних працівників та здобувачів освіти.

За результатами 2023-2024 навчального року маємо ряд перемог і здобутків.

Виходячи з вищезазначеного, можна вважати виховну роботу за 2023/2024 навчальний рік такою, що знаходиться на достатньому рівні. Отже, опрацювавши протягом 2023/2024 навчального року ряд методичних листів, рекомендацій для роботи, які підготувало Міністерство освіти і науки, дійшли висновку, що в підсумку вони орієнтують на три важливі моменти в організації виховної роботи, це – емоційне та ментальне здоров’я, безпека життєдіяльності, формування «нового» українця. Відповідно до цього, у 2024/2025 навчальному році доцільно продовжити працювати за такими напрямами:

  • Посилення національно-патріотичного виховання, формування громадянської позиції, розвиток навичок інформаційної гігієни під час війни.
  • Просвіта з питань особистої безпеки.
  • Психологічна підтримка всіх учасників освітнього процесу

Основними завданнями виховної роботи на 2024-2025 навчальний рік є:

  1. Виховання в учнів любові до свого народу, патріотичного ставлення до своєї держави, його мови, традицій, народних ремесел; виховання любові до праці, почуття дбайливого, бережливого ставлення до шкільного майна; виховання почуття відповідальності за доручену справу та бережливого ставлення до природи.
  2. Здійснення правового виховання дітей, ознайомлення їх з правовою відповідальністю, окремими статтями Кримінального Кодексу України, зацікавлення дітей читанням періодичної преси, переглядом телепередач з наступним обговоренням цих матеріалів на інформаційно-пізнавальних годинах.
  3. Зміцнення здоров’я дітей, сприяння їх сумлінному ставленню до уроків фізичної культури, спортивних секцій, ранкової зарядки; організація екскурсій та походів.
  4. Виховання поваги до вчителів, батьків та старших людей.

Керуючись Законом України «Про повну загальну середню освіту», освітній заклад головну увагу в позаурочній діяльності акцентує на загальнолюдські цінності, культурні цінності українського народу, цінності громадянського суспільства, принципи верховенства права, дотримання прав і свобод людини і громадянина, на формування культури та навичок здорового способу життя, почуттів доброти, милосердя, культури свободи та самодисципліни.

Поділитися: